سلامت جسم و روان

درک اهمیت سلامت جسم و روان

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

ایمپلنت دندان، بهترین روش جایگزینی دندان های جلو

به گزارش خبرگزاری موج، بر اساس آخرین آمار رسمی در ایالت متحده آمریکا، سالانه 5 میلیون نفر برای جبران دندان های از بین رفته خود از روش ایمپلنت دندان استفاده میکنند. این عدد به تنهایی میزان محبوبیت این روش کاشت دندان را مشخص میکند. بیشتر افراد تصور میکنند که ایمپلنت فقط برای دندان پشتی کاربرد دارد، اما اگر کسی بر اثر تصادف یا مشکلات دیگری دندان های خود را از دست داده باشد چه؟ آیا میتوان از روش ایمپلنت دندان این مشکل را برطرف کرد؟ 

ایمپلنت، بهترین روش کاشت دندان

وجه تمایز ایمپلنت با سایر روش های درمانی مانند بریج و دندان مصنوعی، جایگزین کردن ریشه و روکش دندان از دست رفته است اما ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت دندان (Dental implants) به عنوان یکی از روش های کاشت دندان، پروتزی سخت و معمولاً از جنس تیتانیوم است که در صورت وجود استخوان کافی، ضمن یک عمل جراحی، درون یا روی استخوان آرواره کاشته می شود تا تکیه گاهی استوار و محکم برای تاج دندان باشد.

علت اینکه ایمپلنت دندانی بهترین روش جبران دندان های از دست رفته میباشد این است که درصد موفقیت این عمل بسیار بالاست. حدود 98% از بیمارانی که ایمپلنت دندان را انجام داده اند از عمل خود راضی بوده اند و با مشکل خاصی رو به رو نشده اند. البته مزایای ایمپلنت دندان نقش کلیدی در موفقیت این متد دندانپزشکی در برابر روش های دیگری مانند بریج دندان و پروتزهای متحرک شده است. از جمله مهم ترین نکات مثبت ایمپلنت دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایگزین طبیعی برای دندان های از دست رفته
  • کمک به تحریک استخوان فک و جلوگیری از تحلیل آن
  • ظاهر و عملکرد مشابه دندان های اصلی
  • بازیابی توانایی گاز زدن مواد غذایی و گفتار طبیعی
  • جلوگیری از ایجاد تغییر در صورت
  • ایمپلنت تکان نمی خورد و نمی لغزد

ایمپلنت دندان برای چه مواردی کاربرد دارد؟

در ابتدای مقاله گفتیم که افراد زیادی همه ساله از ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندانهای خود استفاده میکنند و این استقبال به دلیل مزایا و کاربردهای بالای این روش کاشت دندان میباشد. به طور کلی ایمپلنت دندان برای موارد زیر تکنیک بسیار ایده آلی است:

  • زمانیکه یک یا چند دندان خراب شده و از بین رفته باشند.
  • زمانی که استخوان فک به رشد کامل رسیده باشد.
  • استخوان کافی برای محکم کردن و پایه قرار دادن ایمپلنت وجود داشته باشد.
  • بافت ها و سلول های دهان سالم باشند.
  • بیماری یا مشکل جدی که بر روی بهبود استخوان ها تاثیر گذار باشد در بدن بیمار وجود نداشته باشد. 
  • زمانی که بیمار به خاطر عدم وجود دندان یا دندان مصنوعی با مشکل در گفتار و نحوه غذا خوردن رو به رو باشد.
  • بیمار سیگاری نباشد.

ایمپلنت دندان چگونه است؟

در فرآیند ایمپلنت دندان، جراح ابتدا بخشی از استخوان فک را با دستگاه های مخصوص سوراخ کرده تا فضای مورد نیاز برای قرار دادن پایه ایمپلنت آزاد شود. بدنه ایمپلنت معمولاً پایه ای از جنس تیتانیوم است که جایگزین ریشه دندان شده و با قرارگیری روکش به روی آن تبدیل به نوعی دندان دائمی می شود. این پایه به وسیله جراحی، داخل استخوان فک جایگذاری می شود.

ایمپلنت دندان شامل 5 مرحله اصلی است که به اختصار به آنها می پردازیم:

  1. ارزیابی: پیش از انجام ایمپلنت دندان، وضعیت فک و لثه بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا اگر استخوان فک او بیش از اندازه نرم و نازک باشد، عمل پیوند استخوان انجام بگیرد.
  2. قرار دادن ایمپلنت: در این مرحله دندانپزشک، لثه را برش میدهد تا به استخوان فک دسترسی داشته باشد. بسته به نوع ایمپلنت دندان، جراح یا سوراخ هایی در عمق استخوان فک ایجاد میکند یا اینکه هیچ سوراخی ایجاد نمی شود و پایه ایمپلنت روی استخوان قرار میگیرد. 
  3. ترکیب ایمپلنت با استخوان: 2 الی 6 ماه پس از نصب ایمپلنت دندان، استخوان جدید اطراف پیچ ایمپلنت رشد میکند که باعث تقویت استخوان طبیعی فک شده و ایمپلنت را محکم در جای خود نگه میدارد. 
  4. قرار دادن اباتمنت: اباتمنت برای اتصال دندان جایگزین به ایمپلنت استفاده میشود. در این مرحله دندانپزشک اباتمنت را به پایه ایمپلنت متصل میکند.
  5. قرار دادن دندان: بعد از سپری شدن دوران بهبودی، دندانپزشک از دندان ها یک قالب میگیرد تا دندان ایمپلنت شده با دهان شما متناسب شود. 

ایمپلنت دندان جلو چیست؟

ایمپلنت دندان جلو (Front tooth implant) یک جراحی ترمیمی یک جلسه ای است که در آن پایه ایمپلنت درون حفره ای که از قبل در فک ایجاد شده قرار داده میشود و برای جبران  یک یا چند دندان قدامی به کار می رود. 

ایمپلنت دندان

آیا روش ایمپلنت برای دندان های جلو مناسب است؟

بله کاملا. ایمپلنت های دندانی در اکثر مواقع یک انتخاب عالی برای جایگزینی دندان های قدامی از دست رفته هستند. البته روش های دیگری مانند بریج دندان وجود دارند اما این متدها برای روکش به دندان های مجاور نیاز دارند در حالی که ایمپلنت دندان جلو به هیچ وجه روی دندان های دیگر تاثیر نمی گذارد. کاشت دندان جلو با ایمپلنت باعث استحکام دندانهای جلویی شده و ظاهر آنها کاملا مثل دندان های اصلی است به طوری که هیچ کس در طبیعی بودن آنها شک نمیکند.   

مزایای ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو بهترین روش برای ترمیم دندان های قدامی است زیرا:

  • عملکرد و ظاهر ایمپلنت دندان جلو کاملا مانند دندان های طبیعی است.
  • ایمپلنت دندان های جلویی به مراقبت شدیدی نیاز ندارد و با رعایت نکات معمولی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن میتوان از آنها مراقبت نمود. 
  • ایمپلنت دندان جلو برخلاف روش های ترمیمی مشابه نه تنها به دندان های مجاور آسیبی نمیزند بلکه تکیه گاه محکمی برای آنها نیز خواهد بود و از آنها محافظت میکند.
  • این روش دوام و طول عمر بسیار بالایی دارد، بنابراین در طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه خواهد بود زیرا مانند بریج دندان یک روش موقت نیست. 
  • ایمپلنت دندان جلو استخوان فک را حفظ کرده و ساختار صورت را در طول زمان حفظ میکند. 
  • این متد جایگزین ریشه و تاج دندان جلویی می شود و به طور چشمگیری قدرت جویدن و پایداری بهتری را نسبت به سایر گزینه های مشابه ارائه میدهد.

بهترین کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان در تهران 

ایمپلنت دندان یک جراحی بسیار حساس است که باید توسط متخصص آن انجام شود. پیشنهاد میکنیم برای اینکه ایمپلنت دندان جلو و دندان های دیگر با شکست رو به رو نشود، به یک کلینیک تخصصی و با تجربه مانند کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر مراجعه نمایید. دندانپزشکان کلینیک ایرانمهر با سال ها تجربه درخشان و نمونه کارهای موفق آماده خدمات رسانی در زمینه ایمپلنت دندان و سایر خدمات ترمیم و زیبایی به شما عزیزان میباشد. 

آدرس سایت کلینیک ایران مهر: iranmehrdental.com

شماره های تلفن کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر : 44451339-021 و 44451627-021 

آدرس: جنت آباد جنوبی، بین همت و چهارباغ، ساختمان بانک دی، پلاک 152، طبقه اول، واحد 2

منبع مقاله: موج نیوز

۲۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
negin amiri

معرفی انواع ایمپلنت دندان، دو مرحله ای و فوری

در فرآیند ایمپلنت دندان، جراح ابتدا بخشی از استخوان فک را با دستگاه های مخصوص سوراخ کرده تا فضای مورد نیاز برای قرار دادن پایه ایمپلنت آزاد شود. در این مقاله درباره ایمپلنت های دندانی دو مرحله ای و فوری صحبت میکنیم.

ایمپلنت دندان دو مرحله ای بهتر است یا فوری؟

 

امروزه دیگر کسی نیست که منکر اهمیت دندان ها در سلامت و زیبایی صورت انسان باشد. اگر به دلایلی مانند ضربه شدید، تصادف، عدم رعایت نکات بهداشت دهان و … یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، ایمپلنت دندانی بهترین و مطمئن ترین روش برای ترمیم است. ایمپلنت، یک جانشین همیشگی و ثابت برای دندان های از دست رفته است که با کارکرد مشابه با دندان های طبیعی انسان؛ نحوه گفتار، جویدن و فرم فک را بهبود و زیبایی لبخند و اعتماد به نفس شما را بازیابی می کند.

ممکن است از کسانی که دندان خود را روش ایمپلنت کرده اند، شنیده باشید که این روش چندین ماه طول میکشد و همین مورد شما را از انجام این متد کاشت دندان منصرف کرده باشد، اما روشی به نام ایمپلنت دندان فوری یا ایمپلنت دندان یک روزه وجود دارد که راه چاره این مشکل میباشد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل با ایمپلنت دندان دو مرحله ای و فوری و تفاوت آنها با هم آشنا شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

اگر قصد کاشت دندان با روش ایمپلنت را دارید، باید ابتدا بدانید که ایمپلنت دندان چیست؟ در فرآیند ایمپلنت دندان، جراح ابتدا بخشی از استخوان فک را با دستگاه های مخصوص سوراخ کرده تا فضای مورد نیاز برای قرار دادن پایه ایمپلنت آزاد شود. بدنه ایمپلنت معمولاً پایه ای از جنس تیتانیوم است که جایگزین ریشه دندان شده و با قرارگیری روکش به روی آن تبدیل به نوعی دندان دائمی می شود. این پایه به وسیله جراحی، داخل استخوان فک جایگذاری می شود.

ایمپلنت دندان

چرا ایمپلنت دندان؟

تا به حال روش های زیادی برای ترمیم و جانشینی دندان از دست رفته در علم دندانپزشکی معرفی شده است اما ایمپلنت با اختلاف، بهترین روش کاشت دندان است که برخلاف قیمت بالای آن هنوز افراد زیادی مایل به انجام این روش می باشد، اما چرا؟ دلایل زیر نمونه هایی از مزایای ایمپلنت دندان میباشد:

  •         جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است که یک فلز کاملا متناسب با بدن است و هیچ حساسیتی ایجاد نمیکند.
  •         بدنه تیتانیومی ایمپلنت دندان با استخوان فک ترکیب شده و هرگز تکان نمی خورد.
  •         این روش هیچ خللی در روند صحبت کردن و غذا خوردن به وجود نمی آورد.
  •         ایمپلنت دندانی ظاهر کاملا طبیعی دارند و هیچ کس متوجه تفاوت آن با دندان های معمولی نمی شود.
  •         درصد موفقیت ایمپلنت دندان ۸۰ درصد است که نسبت به سایر روش های کاشت دندان بسیار بالاتر است.
  •         این روش اصلاح طرح لبخند باعث سالم ماندن استخوان فک شده، به طوری که ساختار صورت کاملا دست نخورده باقی میماند.

عوارض ایمپلنت دندان

حالا که با مزایای ایمپلنت دندانی آشنا شدید، بد نیست از عوارض جانبی آن نیز مطلع شوید تا با آگاهی کامل نسبت به کاشت دندان تصمیم گیری کنید. با اینکه ایمپلنت روش کم خطری است اما طبیعی است که معایبی هم داشته باشد اما مواردی که در ادامه ذکر میکنیم در حدی نیستند که شما را از فکر کاشت ایمپلنت منصرف کنند. عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

  •         اگردندانپزشک پیش از کاشت پایه ایمپلنت، آن محل را به خوبی تمیز و ضد عفونی نکند، احتمال تجمع باکتری ها و در نتیجه عفونت وجود دارد. جراحان ماهر و باتجربه معمولا پیش از جراحی، آنتی بیوتیک تجویز میکنند تا تمام باکتری های موجود در آن منطقه از بین برود. همچنین اگر بعد از جراحی ایمپلنت، لثه ها ملتهب و قرمز باشد یا اینکه احساس درد کنید، باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  •         در طی جراحی ایمپلنت ممکن است که لثه ها و استخوان آسیب ببینند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ایمپلنت شل میشود و به بافت احاطه شده آسیب میرساند. اگر دائما درد دارید، یا ایمپلنت شل شده است، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  •         ممکن است ایمپلنت دندان منجر به آسیب های عصبی هم بشود که با نشانه هایی مانند احساس بی حسی در دهان، صورت یا لثه ها و سوزن سوزن شدن بروز میکند. البته برای جلوگیری از این اتفاقات قبل از انجام جراحی، سی تی اسکن لازم است.
  •         شکست ایمپلنت های دندانی نیز یکی از عوارض این روش کاشت دندان میباشد. منظور از شکست ایمپلنت یعنی زمانی که نیروی شدیدی بر آن وارد شود. اگر ایمپلنت شکسته شود، باید مجددا دندان خود را با این روش جایگزین کنید. برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان باید از جویدن غذای سفت و دندان قروچه رفتن خودداری کنید.
  •         قرار دادن اشتباه ایمپلنت در لثه بالا میتواند منجر به مشکلات سینوسی شود. ایمپلنتی که به درستی داخل فک فرو نرفته باشد، ممکن است از حفره سینوسی بیرون زده و باعث سردرد و سایر مشکلات مربوط به سینوس ها شود.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

ممکن است از افرادی که قبلا ایمپلنت دندانی را انجام داده اند شنیده باشید که این روش زمان بر است، درواقع این گفته کاملا درست است. جراحی ایمپلنت که در طی آن پایه تیتانیومی داخل استخوان قرار میگیرد به ازای هر دندان حدود ۱ تا ۲ ساعت طول میکشد و فاز ترمیم ایمپلنت که بعد از این مرحله شروع می شود، حدود ۳ ماه طول میکشد. حالا سوالی که ذهن بسیاری از بیماران را به خود مشغول کرده این است که در این چند ماه چگونه دندان خود را جایگزین کنند؟ نگرانی درباره این موضوع زمانی به اوج خود میرسد که بیمار دندان های جلویی که کاملا در معرض دید هستند را ایمپلنت کرده باشد.

ایمپلنت فوری یا یک روزه چیست؟

ایمپلنت فوری یکی از روش هایی است که در کمترین زمان ممکن و در کوتاه ترین طول درمان اجرا می شود. معمولاً از این روش برای کاشت دندان های جلو استفاده می شود. در این روش، کلیه مراحل کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت و مونتاژ پروتز موقت تنها در یک جلسه انجام می شود.

روش ایمپلنت فوری دندان در پاسخ به تقاضای روزافزون بیماران برای جایگزینی سریع تر دندان به وجود آمد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم ایمپلنت دندان یک روزه معمولا برای دندان های جلویی استفاده می شود زیرا این دندان ها اولین تصویری هستند که با باز شدن دهان ظاهر می شوند. به این مورد، مشکل جویدن غذاها را نیز اضافه کنید. به همین دلیل پروتز موقت روی پایه قرار داده میشود تا مشکلی برای بیمار پیش نیاید. بعد از گذشت ۳ تا ۵ ماه زمانی که دندانپزشک تشخیص داد محل ایمپلنت به اندازه کافی بهبود یافته است، پروتز دائمی جایگزین خواهد شد.

مزایای ایمپلنت دندان فوری

کاشت ایمپلنت فوری هم برای بیماران و هم برای پزشکان مفید میباشد. از مزایای این روش کاشت دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         پروسه بسیار کوتاه تر از ایمپلنت دندان دو مرحله ای
  •         مناسب ترین گزینه جایگزینی دندان برای افرادی که در اثر تصادف دندان های خود را از دست داده اند
  •         حفاظت از پایه ایمپلنت و جلوگیری از ساییده شدن و فشار آوردن به آن
  •         جلوگیری از جا به جا شدن پین های کاشته شده
  •         کاهش هزینه به دلیل اینکه جراحی های اضافه تری ندارد.

معایب ایمپلنت دندان یک روزه

  •         کاهش درصد موفقیت عمل ایمپلنت دندان
  •         مناسب تمام بیماران نیست و بیمار باید از سلامت کامل استخوان ها برخوردار باشد.

ایمپلنت دندان فوری

آیا ایمپلنت فوری انجام دهیم؟

با تمام مزایایی که برای ایمپلنت فوری دندان ذکر کردیم، اما این روش برای بیمارانی مناسب است که میخواهند دندان های از دست رفته خود را با روشی ساده تر که عوارض کمتری داشته باشد در مدت زمان بسیار کوتاهی جایگزین کنند. اگر شما این شرایط را ندارید، توصیه میکنیم که ایمپلنت معمولی را روی دندان های آسیب دیده خود اجرا کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

بهترین کلینیک دندانپزشکی برای اجرای ایمپلنت دندان کجاست؟

ایمپلنت دندان دو مرحله ای و یک روزه هر دو جراحی های حساسی هستند و دندانپزشک مربوطه باید کاملا در این زمینه متخصص و متبحر باشد، به همین خاطر باید در انتخاب بهترین دندانپزشک یا کلینیک، وسواس و دقت زیادی را به خرج دهید. فراموش نکنید که قیمت ارزان یا گران یک کلینیک دندانپزشکی نشان دهنده کیفیت کار و مهارت پزشکان آن نمی باشد. برای آگاهی از این موضوع باید نمونه کارهای آن دندانپزشک و نظرات مردم را مشاهده کنید. اگر شما به دنبال یک کلینیک خوب در زمینه ایمپلنت دندان فوری و معمولی هستید که از بهترین مواد سازنده و برندهای دنیا استفاده کنند و بیماران از کاشت دندان خود نهایت رضایت را داشته باشند، پیشنهاد ما کلینیک ایرانمهر میباشد. با مراجعه به سایت کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر (iranmehrdental.com) میتوانید نمونه کارهای ایمپلنت دندان و همین طور برای استعلام قیمت ایمپلنت با شماره های ۴۴۴۵۱۳۳۹-۰۲۱ و ۴۴۴۵۱۶۲۷-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

منبع : https://resalat-news.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%db%8c%d8%a7-%d9%81%d9%88/

۱۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۷:۰۹ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
negin amiri